Home
Category
TV Live Menu

• ახალი ამბები ბიზნესში •

Loading data...

საკრედიტო ბარათები - ბანკების ყველაზე პოპულარული და პრობლემური პროდუქტი

568b6fcd0e30a
BM.GE
05.01.16 11:23
2161
საქართველოს ეკონომიკაში კომერციული ბანკები ერთ-ერთი ყველაზე განვითარებული სექტორია, ამის მიზეზს კი მნიშვნელოვან წილად საბანკო პროდუქტების მრავალფეროვნება განაპირობებს.
 
საკრედიტო ბარათი ერთ-ერთი ყველაზე პოპულარული საბანკო პროდუქტია საქართველოში. 2015 წლის 1 დეკემბრის მდგომარეობით მიმოქცევაში, ქვეყნის მასშტაბით, დაახლოებით 700 ათასი საკრედიტო ბარათია.

საკრედიტო ბარათი არის ორი საბანკო პროდუქტის - პლასტიკური ბარათისა და სამომხმარებლო სესხის სინთეზი. ეს არის საბანკო პროდუქტი, რომელიც მომხმარებელს საშუალებას აძლევს სავაჭრო ობიექტში საბანკო კრედიტით შეიძინოს საქონელი ან მომსახურება, ასევე ინტერნეტით, და/ან ბანკომატის მეშვებით გაანაღდოს თანხა.

საკრედიტო ლიმიტი, ანუ სესხის მაქსიმალური ოდენობა, რომელიც ინდივიდუალურია, მომხმარებლის საკრედიტო ისტორიისა და მისი შემოსავლების გათვალისწინებით განისაზღვრება.

შესაძლოა საკრედიტო ლიმიტის გაზრდაც. მომხმარებელს შეუძლია აითვისოს თანხა მისთვის სასურველ დროს და ნებისმიერი პერიოდულობით, ლიმიტის ფარგლებში. შესაბამისად, საკრედიტო ბარათს არ აქვს დაფარვის სტანდარტული გრაფიკი. უმეტეს საკრედიტო ბარათზე მოქმედებს ე.წ. საშეღავათო პერიოდი, რომლის განმავლობაშიც დავალიანების სრულად დაფარვის შემთხვევაში ათვისებულ თანხას არ ერიცხება პროცენტი. იმ შემთხვევაში თუ მომხმარებელმა სრულად ვერ დაფარა ათვისებული თანხა საშეღავათო პერიოდის განმავლობაში, ის ვალდებულია, ხელშეკრულებით გათვალისწინებული პერიოდის ბოლოს დაფაროს ათვისებული თანხის გარკვეული წილი და დარიცხული პროცენტი.

გასათვალისწინებელია, რომ ბარათის განაღდების საკომისიო, საკმაოდ მაღალია, ამიტომ მკაცრად რეკომენდირებულია, რომ თანხის ათვისება მოხდეს სავაჭრო ობიექტებში ე.წ. პოსტერმინალის მეშვეობით.

საკრედიტო ბარათები არა მხოლოდ საქართველოში, არამედ მსოფლიო მასშტაბით ძალიან გავრცელებული და პოპულარული პროდუქტია.

საზღვარგარეთ ამ ბარათების რეალური დანიშნულება არის „შოპინგი“. იშვიათად თუ ვნახავთ ადამიანს, რომელიც საკრედიტო ბარათიდან ნაღდი ფული გამოაქვს. სამწუხაროდ საქართველოში განსხვავებული სურათია. აღსანიშნავია ის მნიშვნელოვანი ფაქტი, რომ საკრედიტო ბარათები ერთი-ერთი ყველაზე პრობლემური პროდუქტია საქართველოში.

მომხმარებლებმა აუცილებლად უნდა გაითვლისწინონ, რომ საშუალოდ განაღდების საკომისიო 3-4%-მდე მერყეობს (თუმცა არის გამონაკლისიც), საშეღავათო პერიოდი დაახლოებით 55 დღეა, ხოლო წლიური საპროცენტო განაკვეთი 18%-დან 36%-მდე მერყეობს. აღსანიშნავია, რომ თუ მომხმარებელი საკრედიტო ბარათს „შოპინგისთვის“ გამოიყენებს წლიური საპროცენტო განაკვეთი გაცილებით ნაკლებია, ვიდრე ამ თანხის განაღდების შემთხვევაში. მნიშვნელოვანია ისიც, რომ თითქმის ყველა ბანკის ბარათს აქვს გარკვეული შეღავათები და ქულების დაგროვების სისტემები, რაც ხელს უწყობს უნაღდო ანგარიშსწორების წახალისებას.

საზოგადოება და ბანკები
მარიამ აფრიდონიძე